14مارس 2022- مطالعه ی جدید محققان نورث وسترن مدیسین نشان می دهد قرار گرفتن در معرض نور،حتی نور متوسط ​​محیط در طول خواب شبانه، در مقایسه با خوابیدن در اتاقی با نور کم، به عملکرد قلبی عروقی شما در هنگام خواب آسیب می رساند و مقاومت به انسولین شما را در صبح روز بعد افزایش می دهد. تنها یک شب قرار گرفتن در معرض نور متوسط ​​اتاق در طول خواب می تواند تنظیمات قند خون و قلب عروق شما را مختل کند و خطر بیماری قلبی، دیابت و سندرم متابولیک را برای شما افزایش دهد.بنابراین بهتر است قبل از خواب پرده ها را بکشید و همه ی چراغها را خاموش کنید.

دکتر Phyllis Zee، نویسنده ارشد این مطالعه و رئیس بخش پزشکی خواب در دانشکده پزشکی فاینبرگ در دانشگاه نورث وسترن و پزشک نورث وسترن مدیسین، گفت: بسیار مهم است که افراد از قرار گرفتن در معرض نور در طول خواب اجتناب کنند یا آن را به حداقل برسانند.شواهد موجود نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور در طول روز ضربان قلب را از طریق فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک افزایش می‌دهد، که ضربان قلب شما را به سرعت بالا می‌برد و هوشیاری را برای مقابله با چالش‌های روز افزایش می‌دهد.نتایج مطالعه ی ما نشان می‌دهد که اثر مشابهی در هنگام قرار گرفتن در معرض نور در طول خواب شبانه نیز وجود دارد.

این مطالعه در 14 مارس در PNAS منتشر شد.

ضربان قلب در هنگام خواب در اتاق روشن افزایش می یابد و بدن نمی تواند به درستی استراحت کند

دکتر دانیلا گریمالدی، یکی از نویسندگان اول این مقاله و استادیار پژوهشی عصب شناسی در نورث وسترن گفت: ما نشان دادیم که ضربان قلب شما هنگام خواب در اتاقی با نور متوسط ​​افزایش می یابد. با وجود اینکه شما خواب هستید، سیستم عصبی خودکار شما فعال می شود. این بد است. معمولا ضربان قلب شما همراه با سایر پارامترهای قلبی عروقی در شب کمتر و در روز بیشتر است.

او افزود: سیستم های عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک، فیزیولوژی ما در طول روز و شب تنظیم می کنند. سیستم سمپاتیک در طول روز مسئولیت را بر عهده می گیرد و پاراسمپاتیک قرار است در شب مسئولیت را بعهده گیرد، زمانی که ترمیم در کل بدن جریان دارد.

قرار گرفتن در معرض نور در شب هنگام خواب می تواند منجر به دیابت و چاقی شود

محققان دریافتند که پس از خوابیدن افراد در یک اتاق روشن، بدن آنها در صبح روز بعد به انسولین مقاوم می شود. مقاومت به انسولین زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های ماهیچه‌ها، بافت چربی و کبد شما به خوبی به انسولین پاسخ نمی‌دهند و نمی‌توانند از گلوکز خون برای تولید انرژی استفاده کنند. برای جبران آن، پانکراس شما انسولین بیشتری تولید می کند. با گذشت زمان، قند خون شما بالا می رود.

یک مطالعه قبلی که در JAMA Internal Medicine منتشر شد، جمعیت زیادی از افراد سالم را که در هنگام خواب در معرض نور قرار داشتند، مورد بررسی قرار داد. دکتر Zee گفت: آنها اضافه وزن و چاقی بیشتری داشتند.

او افزود: اکنون ما مکانیزمی را یافته ایم که ممکن است توضیحی اساسی برای علت این اتفاق ارائه دهد، ما نشان دادیم که قرار گرفتن در معرض نور در طول خواب بر توانایی شما در تنظیم قند خون تأثیر می‌گذارد.

دکتر گریمالدی گفت: شرکت کنندگان در این مطالعه از تغییرات بیولوژیکی در بدن خود در شب آگاه نبودند، اما مغز آن را حس می کند. این مانند مغز کسی عمل می کند که خوابش سبک و تکه تکه است. فیزیولوژی بدن در طول خواب آنطور که باید استراحت نمی کند.

قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب هنگام خواب به امری رایج تبدیل شده است

قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب در هنگام خواب، چه از طریق دستگاه های ساطع کننده نور در داخل خانه یا از منابع نوری خارج از خانه، به ویژه در مناطق بزرگ شهری، رایج است. بخش قابل توجهی از افراد (تا 40٪) با چراغ خواب روشن یا با چراغ روشن در اتاق خواب می خوابند و/یا تلویزیون را روشن نگه می دارند.

نور و رابطه آن با سلامتی یک تیغ دو لبه است

دکتر Zee گفت: علاوه بر خواب، تغذیه و ورزش، قرار گرفتن در معرض نور در طول روز عامل مهمی برای سلامتی هستند، اما در طول شب ما نشان دادیم که حتی شدت نور کم نیز می‌تواند به سلامت قلب و غدد درون ریز آسیب برساند.

این مطالعه تأثیر خوابیدن در نوری با شدت 100 لوکس (نور متوسط) را در مقایسه با 3 لوکس (نور کم) در شرکت کنندگان در یک شب آزمایش کرد. محققان دریافتند که قرار گرفتن در معرض نور متوسط ​​باعث می شود بدن در حالت هشیاری بالاتری قرار گیرد. در این حالت، ضربان قلب و همچنین نیرویی که با آن قلب منقبض می‌شود و سرعت انتقال خون به رگ‌های خونی برای جریان خون اکسیژن‌دار افزایش می‌یابد.

دکتر Zee گفت: این یافته‌ها به‌ویژه برای کسانی که در جوامع مدرن زندگی می‌کنند که قرار گرفتن در معرض نور شبانه در داخل و خارج از خانه به طور فزاینده‌ای گسترده شده است، مهم است.

توصیه های مهم دکتر Zee برای کاهش نور در هنگام خواب

1.     چراغ ها را روشن نکنید. اگر نیاز دارید که یک چراغ روشن داشته باشید (که ممکن است افراد مسن برای ایمنی بخواهند)، آن را به یک چراغ کم نور نزدیکتر به زمین تبدیل کنید.

2.      رنگ مهم است. کهربایی یا نور قرمز/نارنجی برای مغز تحریک کمتری دارد. از نور سفید یا آبی استفاده نکنید و آن را از فرد خوابیده دور نگه دارید.

3.     اگر نمی توانید نور فضای بیرون را کنترل کنید، پرده ها را بکشید یا از ماسک چشم در هنگام خواب استفاده کنید. تخت خود را در جهتی قرار دهید که نور بیرون به صورت شما نتابد.

آیا اتاق من خیلی روشن است؟

دکتر Zee گفت: اگر می توانید چیزها را واقعاً خوب ببینید، احتمالاً نور اتاق شما برای خوابیدن زیاد است.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/03/220314154355.htm